Jak się uczyć, żeby się nauczyć, czyli sposoby na skuteczne zapamiętywanie
Znacie metodę ZZZ, szczególnie popularną wśród uczniów i studentów?
Zakuć, zdać, zapomnieć.
O ile czasem faktycznie materiał wymagany przez program szkolny nadaje się tylko do zapomnienia https://becejprevoz.com/zyrova/index.html , tak przy nauce języka obcego ważne jest to aby zakuć, zdać i zapamiętać.
Podczas poznawania języka obcego i jego kultury warto zapamiętywać wszystko – akcent, słówka, gramatykę, wyjątki, slang a nawet przekleństwa. Dlaczego? Dlatego, że podczas interakcji z drugim człowiekiem wszystko to może nam się przydać żeby go zrozumieć, prosić o pomoc czy na przykład wiedzieć, że nas obraża 🙂
No dobrze, tylko jak w tym gąszczu informacji wszystko uporządkować i przede wszystkim – jak to zapamiętać?!
Jeszcze w liceum ja sama uczyłam się na zasadzie wypisywania słówek i uczenia się na przykład pięciu dziennie. Zawsze byłam wzrokowcem, dlatego uważałam, że to najlepsza metoda chociaż mało efektywna – jest nudna, męcząca i trzeba się naprawdę spiąć, żeby przysiąść codziennie do rzetelnej roboty i coś zapamiętać.
Na studiach poznałam mapy myśli, mnemotechnikę łańcuchową i hiszpańskie strony dla dzieci (na przykład do nauki na egzamin z geografii). Szybko okazało się, że te sposoby pozwalają mi zapamiętywać więcej i lepiej, a co najlepsze, to nie jedyne takie metody! Dziś chciałabym Wam przedstawić kilka z nich. Mam nadzieję, że pomogą Wam w efektywnej nauce tak samo jak mnie i moim uczniom!
Zacznijmy od mapy myśli.
Tak naprawdę to, jak będzie wyglądać zależy tylko od Ciebie. Powinieneś jednak pamiętać o kilku rzeczach:
- Mapę myśli robimy na gładkiej kartce w układzie poziomym,
- Napisy muszą być czytelne,
- Najlepiej robić je własnoręcznie niż elektronicznie,
- Najważniejsze rzeczy muszą być najmocniej oznaczone,
- Używaj wielu kolorów,
- Jedna linia to jeden rysunek lub słowo,
- Obrazy i symbole możesz zamieszać na całej mapie,
- Mapa powinna być zindywidualizowana i jak najbardziej fantazyjna,
- Oprócz pojęć, słówek i faktów warto zamieszczać również skojarzenia, pytania itp.
Tworząc mapę myśli na przykład dla słownictwa dotyczącego ludzkiego ciała, zaczynamy od wpisania słowa „ciało” na samej górze lub w centrum kartki. Jestem hispanistą, dlatego będziemy używać hiszpańskich przykładów. Tak więc mamy ciało – El cuerpo. Możemy sobie zaznaczyć słowo jakimś kolorem, narysować obok małego człowieczka czy jakieś „nasze” skojarzenie z zabawną sytuacją czy filmem. Następnie robimy kreskę i wpisujemy la cabeza – głowa. Od głowy prowadzimy kolejne linie: los ojos – oczy, la nariz – nos, la boca – usta i tak dalej.
Oczywiście metoda ta nie służy tylko do nauki słówek, bardzo fajnie sprawdza się w przypadku historii, geografii czy innych przedmiotów.
Kolejna jest mnemotechnika łańcuchowa.
Nazwa brzmi bardzo mądrze, ale samo użycie jest bardzo proste. Polega na połączeniu informacji za pomocą skojarzeń w całość. Im bardziej absurdalna i śmieszna tym lepiej – dużo łatwiej ją zapamiętamy! Moi uczniowie wskakują nawet poziom wyżej i ich historie są rymowane!
Za pozwoleniem mojej uczennicy wrzucam Wam przykład:
„Pelo – włosy na głowie są, głowa to cabeza a nariz to jest nos. Kiedy powiem frente, Wy mówicie czoło i wtedy będzie Wam bardzo wesoło. Mano to dłoń, brazo to ręka, hombro to ramię a barriga jest wielka! Stopa to pie, rodillas kolana, nogi to piernas, cuello to szyja a plecy – espalda.”
Ile słówek udało się Wam zapamiętać z tego wierszyka?
Skojarzenia możemy wykorzystywać też przy innej metodzie nauki słówek. Słyszałeś kiedyś o false friends? To słówka, które są podobne do polskich słów, ale ich znaczenie jest zupełnie inne. Na przykład pies to stopy, rana to żaba (hiszp.) herb to zioło, a ring to pierścionek (ang.). Używając tych skojarzeń możesz stworzyć ciekawą, niesamowitą historię o żabie, która miała rany a jej stopy wyglądały jak psy i nosiła pierścionki wielkie jak ringi bokserskie. Myślę, że w ten sposób dużo łatwiej zapamiętasz słówka, które nie są za sobą powiązane.
Możemy też kojarzyć pisownię słów z podobieństwem ich pisowni do jakiegoś polskiego słówka. Na przykład run czytamy jak ran, a biegamy rano. La cena to po hiszpańsku kolacja, czyli na przykład kolacja miała wysoką cenę.
Pamiętaj, aby Twoje skojarzenia były:
- Rozbudowane,
- Szczegółowe,
- Kontrastujące,
- Wyolbrzymione, śmieszne, nawet bezsensowne,
- Odnoszące się do Twoich skojarzeń, doświadczeń,
- Zaskakujące, nietypowe!
Mam nadzieję, że skorzystasz z moich rad i pomogą Ci w nauce! Powodzenia!
Magda Witowska
Lektor DSJ Targówek